maandag 13 mei 2013

Edelsmeden (afwerking)



(Door Michaela)
Zoals jullie hebben kunnen lezen in deel 2 en 3 van Edelsmeden, ben ik een hanger aan het maken van zilverplaat in de vorm van een klok. Ik heb eerst de vorm uitgezaagd. Vervolgens de cijfers van de klok. De zetrand waar de steen in komt is ook klaar. Ik wil de hanger eigenlijk niet met een eenvoudig ringetje aan de ketting vastmaken, maar ik wil een mooi haakje. Deze heb ik uit dun zilverplaat gezaagd met een mooie krul van voor naar achteren. In het midden heb ik de uiteinden aan elkaar gesoldeerd, maar achteraf was dat niet echt nodig geweest. Het zit nu wel goed vast en het haakje komt nooit meer los.



Nu alles gesoldeerd is, kan ik eindelijk de steen of cabochon zetten. Omdat je beide handen nodig hebt, wordt de hanger vastgezet in pek. Die zit nu muurvast, zodat ik heel precies te werk kan gaan.
hanger in pek

De bovenkant van de zetrand tik ik nu voorzichtig aan alle kanten naar de steen toe, zodat de steen vast komt te zitten. Als ik klaar ben, mag ik de pek gaan losbreken en alle restjes van de hanger verwijderen. Nu alleen nog de hanger mooi schuren en polijsten. Dit is dan eindelijk het resultaat:
Het resultaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten